SEO Deel I – Hoe werkt Google?


Elke webbouwer herkent volgend scenario:
je hebt een mooie website afgewerkt, een domeinnaam gekocht, de website online gezet en een mail gestuurd “Liefste klant, je website staat online!”.

Om dan de volgende dag telefoon te krijgen: “Zeg webbouwer, die website werkt niet!”.
Het angstzweet breekt dan uit. Paniek alom! Paniek die snel gaat liggen wanneer je naar de website surft en merkt dat die gewoon werkt.

Je stelt de klant vervolgens de vraag: “Hoe ga je naar je website?” en dan is steevast het antwoord: “Ik ga naar www.google.be en typ daar de naam in van mijn website.”.

En dan volgt vaak ongeveer deze uitleg:

Een website hebben, is niet hetzelfde als op Google staan

Een website heeft een domeinnaam (bv. darvin.be) als je die intypt in je adresbalk, dan ga je rechtstreeks naar de website.

Als deze nieuw is, dan wil dat zeggen dat er nog niet zo heel veel mensen weten dat die website bestaat.

Je kan het wat vergelijken met verhuizen. Als je in een nieuw huis gaat wonen, dan weten ook enkel de mensen aan wie je je adres hebt gegeven waar je woont. Om in de Gouden Gids te verschijnen met je adres moest je vroeger ook een tijd wachten. Vaak maanden.

Zo ook bij Google. Google moet eerst weten dat je een website hebt, voor ze je kunnen weergeven in de zoekresultaten. Al duurt dat geen maanden, eerder dagen.

Hoe weet Google dat je website bestaat?

Om op deze vraag te antwoorden, moet ik eerst uitleggen hoe Google werkt. Hier volgt een uitleg in “mensentaal”.

Google heeft bots die heel het internet afzoeken, ze volgen linkjes die ze tegenkomen. Deze bots noemen we trouwens spiders. Als ze dan op een pagina komen, dan lezen ze deze pagina en slaan die op in een grote database (de index). Ze geven ook een aantal scores aan die pagina en zo wordt dan bepaald of je pagina tevoorschijn komt bij een zoekopdracht en op welke plaats.
Dus om gevonden te worden, moet Google eerst je website hebben bezocht. Zo’n bezoek kan je niet afdwingen.

Er is een tool waarop je je website kan aanmelden en dat doen we ook standaard voor onze klanten, maar dat is geen garantie dat je website de volgende dag al op Google is terug te vinden.
Google moet gewoon ergens een link oppikken naar je website.

Kan je ervoor zorgen dat Google sneller langskomt?

Ja!
Deel je website, publiek.

Laat via je Facebook-pagina weten dat je een nieuwe website hebt, gebruik je Instagram-account, update je LinkedIn-pagina, maar de beste tip: pas je website-gegevens aan op je Google Business account.

Dus hoe meer jij het nieuws verspreidt dat je een website hebt, des te sneller dat je in de Google index terug te vinden bent.

Waarom je niet direct hoog scoort.

Google heeft klanten: namelijk de personen die een zoekopdracht ingeven.
Die klanten hebben een bepaalde nood: de meest relevante website zo snel mogelijk vinden.
Dus, tenzij je adverteert, is jouw website niet de klant van Google, maar het product. Google schat in hoe relevant jouw product is voor hun klant.

Daarom geven ze onder andere voorrang aan websites die wat ouder en dus bewezen hebben betrouwbaar te zijn. Dus je hebt altijd wat geduld nodig om hoog te scoren in Google.
Dat hoog scoren heeft een term: SEO.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Of kortweg: je website optimaliseren om gevonden te worden in zoekmotoren.

Want, er zijn ook andere zoekmotoren! Zo is bv. Bing op veel toestellen standaard ingesteld. Al is het principe ongeveer hetzelfde.

Over SEO doen veel wilde verhalen de ronde, wat klopt en niet (meer) klopt: dat is voor de volgende blog!


Geschreven door
Vincent Trienpont
CEO Darvin
vincent@darvin.be

Darcave

Pr. Thuysbaertlaan 12B
9160 Lokeren

  +32 (0)9 298 06 96

  info@darvin.be