16/12/2016

5 do’s en don’ts voor rekruteren via Facebook

Rekruteren als bedrijf heeft doorheen de jaren vele sprongen vooruit gemaakt. Vroeger waren bedrijven afhankelijk van interimkantoren die hun best deden om het gewenste profiel zo goed mogelijk in te vullen. Tegenwoordig loopt dit proces veel sneller en kan je er als bedrijf creatiever mee omgaan. Een goed voorbeeld is de puzzel die Unilever een tijd geleden gelanceerd heeft. Eens je alle puzzelstukjes verbonden had, zag je welke merken Unilever in zijn gamma had. Als werkzoekende kon je dan ook solliciteren voor je favoriete merk in het lijstje. Dit alles had maar één doel: een zo goed mogelijke “match” vinden voor het bedrijf.


Eén van de toepassingen die je hiervoor kan gebruiken is het populaire social media kanaal Facebook. Dit medium biedt tal van mogelijkheden op het gebied van rekrutering. Tegenwoordig deelt men alles via zijn Facebookprofiel: uitstappen met vrienden, meningen, hobby’s,… Je vindt er met andere woorden een hele samenvatting over die persoon zijn leven.

Om Facebook zo goed mogelijk in te zetten voor jouw toekomstige rekruteringsplannen, hebben we 5 do’s en 5 don’ts op een rijtje gezet. Zo kom je te weten wat de meest voorkomende valkuilen zijn en geven we enkele tips om dit kanaal zo efficiënt mogelijk in te zetten.

DO!

ZET HET OP JE TIJDLIJN
In tegenstelling tot wat velen denken, loont het wel degelijk om een vacature op je tijdlijn te plaatsen. Op die manier kunnen je fans en volgers zien dat er personeel gezocht wordt. Zorg er ook voor dat je vacature snel in het oog springt van de bezoeker. Dit kan je doen door het zoekertje bovenaan vast te zetten op je tijdlijn.


ADVERTEER
Durf gerust budget te spenderen aan je zoekertje. Zo bereik je makkelijker mensen die binnen het gewenste profiel passen. Een groter bereik = meer kans om de ideale kandidaat te vinden.
Bovendien gaat het hier niet om grote bedragen. Voor €5 bereik je al een hoop mensen.

WEES ORIGINEEL
Ga niet voor ‘wij zoeken volk’, maar voor “ons personeelslid ‘naam’ zoekt een collega” of “help jij een vriend aan werk”. Zo leg je de nadruk niet te veel op jezelf als bedrijf. Gebruik hierbij ook video’s en/of foto’s die de boodschap aantrekkelijk maken.

GEBRUIK OOK ANDERE TOOLS
Leg gerust de link naar uitzendbureaus waar je zoekertje geregistreerd staat. Deze hebben een groot bereik en geven mensen het gevoel dat er veel kandidaten zullen op afkomen. Bovendien ziet het er heel professioneel uit.

DEADLINE
Zet in je vacature een einddatum waarop alle cv’s moeten binnen zijn. Zo blijf je niet besluiteloos wachten omdat er misschien toch nog iemand zich zal kandidaat stellen. Als je nieuwe personeelslid zijn eerste deadline al niet haalt, is hij misschien toch niet zo geschikt.


DON’TS


OVERKILL
Je kan wel veel personeel nodig hebben, maar let wel op voor overdaad. Als je te veel vacatures post, kan het een verkeerde perceptie opwekken. Spreid  je posts en verwijder desnoods de reeds ingevulde vacatures van je tijdlijn.

ALARMBEL
Let ook op bij het figuurlijk aan de alarmbel trekken. Je kan wel dringend iemand nodig hebben, maar let op dit woordgebruik. Plaats een deadline zoals eerder beschreven zodat je meer controle hebt over de dringende nood aan nieuw personeel.

VACATURE ALS PROFIELFOTO
Een vaak gemaakte fout is dat een bedrijf de vacature als profiel- of omslagfoto gebruikt. Doe dit niet! Het feit dat je personeel zoekt mag niet de identiteit van je bedrijf zijn.

WEG MET DE PERSOONLIJKE CHAT
Stuur mensen niet zelf op Facebook via je bedrijfspagina om ze te vragen om voor jou te komen werken: dit komt onprofessioneel over.

GENOEG IS GENOEG
Als je gebruik maakt van de deadline functie, hou je er als bedrijf ook aan. Het is niet omdat er al twintig reacties zijn, dat je ineens stop moet zeggen. Respecteer dus de deadline en bewaar de overige cv’s in een database. Zo hoef je niet van nul te beginnen als je weer een nieuw personeelslid zoekt.

Gebruik deze zeer handige do’s en don’ts zeker bij het uitsturen van een vacature via Facebook. Het bevordert namelijk je professionaliteit en vergroot de kans dat je de ideale man of vrouw voor de positie vindt.

Rekruteren maar!

Team Darvin