Waarom iedereen een eigen chat app uitbrengt


Heet van de naald: Amazon laat een eigen Messenger los op de wereld.

Anytime, want zo zou het beestje heten, zou je met iedereen in contact brengen door enkel hun naam in te voeren. Je kan tekstboodschappen delen, individueel en in groep, videogesprekken voeren, stickers op je foto’s plaatsen, spelletjes met elkaar spelen, etc. Wat eigenlijk helemaal niet zo innovatief is.

Klinkt herkenbaar? Ja! Want zo hebben we al Facebook Messenger, Whatsapp (ook van Mr. Zuckerberg), Viber, Line, Skype en zo verder.



Waarom wil Amazon dan een eigen chat app? Gaat dit werken? Zaten we hier op te wachten?

Een beetje geschiedenis

Samen met het internet ontstond ook de e-mail. We konden makkelijk van de ene pc naar de andere pc een bericht sturen en zo de brief vervangen door een digitaal alternatief. Chatten volgde al snel.

Zo had je mIRC, een programma uit 1995, dat iedereen toegang gaf tot chatkanalen. In deze chatkanalen kon je digitaal met elkaar praten. Daarnaast kon je ook privégesprekken met elkaar voeren. Het begin van tal van online romances.

De eerste echte grote doorbraak van “instant messaging” kwam er rond 1998 met het ontstaan van ICQ. Hierbij kon je mensen rechtstreeks benaderen op basis van een uniek ID. Zo verdween het eerste stukje anonimiteit. Een leuke feature bij ICQ was dat je random chatpartners kon zoeken. Betere lessen Engels kon je niet vinden.

Waar mIRC en ICQ in alle eerlijkheid tools waren voor mensen met een zeer hoog nerd-gehalte, was MSN de eerste mainstream doorbraak. MSN was de belangrijkste Instant Messaging dienst tussen 1999 en 2012. Je had hiervoor een mailadres, wat maakte dat het minder anoniem was. Na school met je klasgenoten chatten? Iedere twintiger en prille dertiger herkent het.

MSN is ondertussen enkel nog een nostalgische herinnering. Wereldwijd is Messenger het populairst geworden. Grotendeels omdat het een onderdeel is van Facebook. Bij onze Noorderburen is WhatsApp bijvoorbeeld één van de belangrijkste chat apps, in Azië heb je dan weer Viber en Line.

Alles komt terug op 1-on-1 chats

Zo’n 10 jaar geleden kwamen de social network sites op. In België hadden we Netlog, in de muziekwereld had je MySpace en zo had je nog wel enkele voorbeelden. Een voor een werden ze weggevaagd door Facebook, al kan VK in Rusland standhouden. Ook Twitter, LinkedIn, Instagram en andere netwerken werden populair. Elk kanaal had zijn eigenheid: Twitter de korte boodschappen, Instagram de foto’s, Facebook de updates… Toch kwam er in elk social network snel een vorm van chatapplicatie. Zelfs op Instagram kan je nu foto’s en Stories naar individuen delen. Volgens deze trend kan je geen wereldleider worden zonder een goede Instant Messenging dienst.

Wie zijn dan die wereldleiders op het internet?

De 3 grootste internetbedrijven zijn: Alphabet (het bedrijf achter Google), Facebook en… Amazon!
Samen zijn ze zo’n 1,5 biljoen Euro waard op de beurs. Google is de grootste zoekrobot, Facebook is het grootste sociale netwerk en Amazon is de grootste webshop wereldwijd. Alle drie voeren ze zo’n oorlogje om elkaars marktaandeel in te nemen. Netflix werd door Amazon aangevallen. Facebook heeft plannen om een eigen Youtube te integreren, zelfs een eigen smartphone zit eraan te komen!

Om eerlijk te zijn: het zou veel interessanter zijn indien de grootse 3 internetbedrijven zich focussen op inventieve ideeën, in plaats van innovaties te stelen bij de kleintjes (bv. Snapchat en de stories van Instagram en later messenger day). De consument heeft eigenlijk geen nood aan een nieuwe chat app.


Geschreven door
Vincent Trienpont
CEO Darvin
vincent@darvin.be

Darcave

Pr. Thuysbaertlaan 12B
9160 Lokeren

  +32 (0)9 298 06 96

  info@darvin.be